Han ökade storbolagets försäljning med 40%

försäljning

En man lämnade över en lapp till storföretaget där det endast stod en mening – men som fick bolagets försäljning att explodera. Ibland är det så självklart att ingen har tänkt på det. Men vi backar tillbaka ett par år.

Definitionen av Risk/Reward

Det var ett par decennier sedan, under 50-talet. En man tog kontakt med ett stort företag inom tandkrämsindustrin då han hade kommit på en ny innovation för att öka bolagets försäljningen markant.

Mannen påstod att företaget, med hans idé, skulle öka försäljningen med 40% och det skulle i praktiken vara nära på kostnadsfritt att implementera. Låter det för bra för att vara sant? Det tyckte bolaget också. Mannen ville ha $100.000 för att dela med sig av genidraget, vilket vid den tiden var en ansenlig summa. Dock ska man komma ihåg att företaget låg i facket “större” och skulle med en 40%-ig ökning ha igen det direkt.

Frågorna var många och beslutsfattarna var snåla, det var inga Abu Dhabi-kusiner direkt, och spenderade ogärna en summa av den kalibern om det inte var ett måste. Dom tackade mannen för hans tid och sa att dom skulle återkomma inom kort.

Strax efter mötet samlade man flera avdelningar på företaget som alla tilldelades en ända uppgift, att komma upp med en idé som kunde öka bolagets försäljning med 40% till en väldigt låg kostnad.

Svaret stod på en liten lapp

Två veckor gick och ingen vettig idé hade nått ledningen. Så företaget ringde upp mannen och sa att man var villiga att ta emot hans erbjudande. Efter att kontrakt var skrivna och pengarna fanns i mannens ägo så lämnade han över en brun portmonnä med en liten lapp. På den lilla lappen stod det “Gör hålet större”.

Om man ökar diametern på hålets öppning från 5mm till 6mm, så skulle volymen av tandkräm som trycks ut på längden av en tandborste öka med 40%. Så kunderna skulle helt enkelt använda upp en tub så mycket snabbare och behöva köpa mer.

Bolaget chansade och vann. Så även mannen.

Hade du litat på en främmande man som säger sig kunna öka ditt bolagets försäljning med 40%?

Du kanske även gillar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *