Hamburgare ska rädda oss från klimathotet?

hamburgare

En hamburgare ses för oss svenskar som en självklarhet, precis som en fin köttbit. Trotts det har vi dom senaste åren fått lära oss om den klimatpåverkan nötkött har och vilka konsekvenser den genomsnittliga svenskens livsstil har. Men måste en burgare vara så dålig?

Klimatneutral räcker inte längre

Många företagare har dom senaste åren fått känna på ett massivt tryck av klimatfrågor och idag förväntas du inte bara vara klimatneutral, utan klimatpositiv.

Företag som idag ligger i framkant när det kommer till klimatfrågor gynnas i mångt och mycket bland människor och framförallt unga. Samtidigt är det företagen som kanske är dom viktigaste spelarna i frågan och som kan ha störst genomslag vid förändringar. Stora koncerner likt IKEA är tex större ekonomiska enheter än många av de 195 länder som undertecknat Parisavtalet.

MAX hamburgare etablerar sig som klimatpositiva

”för varje tugga du tar bidrar du till ett bättre klimat” – En kampanj Familjen Bergfors från Gällivare med sitt Max startade för drygt ett år sedan efter att man lanserat deras klimatpositiva hamburgare. Men hur rätt är det?

I sak har man såklart rätt, MAX kompenserar sina utsläpp genom massiv plantering av träd i bland annat Uganda, men kedjans största inkomstkälla är fortfarande nötkött. Nötkött som är en av dom största klimatbovarna vi har. Så är det rätt att etablera sig som en klimathjälte när man fortfarande livnär sig på att sälja en dålig vana, att äta kött..?

Hälsoforskning pekar på att vi bör inte ha ett större intag av rött kött än 14 gram per dag. Alltså ungefär 100 gram per vecka. Det vill säga ungefär en hamburgare per vecka, istället som för en genomsnittlig svensk nu, en hamburgare om dagen.

Johan Rockström, till Sverigesradio

Med det sagt så gör MAX väldigt mycket rätt. Företagets försäljning av gröna hamburgare har ökat med över tusen procent dom senaste åren. Inom tre år, fram till 2020, ska varannan hamburgare som säljs vara en grön burgare. Där har vi ett spännande initiativ som på sikt kan påverka mängden nötkött vi äter på riktigt.

Att vara klimatneutral räcker inte längre. Nu är det klimatpositiv som gäller.

Du kanske även gillar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *