Produktplacering värd 2,3 miljarder dollar – Av misstag

produktplacering

Om kaffemuggen i Game of Thrones var en medveten produktplacering eller en “miss” är en diskussion vi skulle kunna ha i evigheter. Något som däremot är säkert är att kaffekedjan Starbucks, enligt pr-experter, fått gratisreklam värd smått osannolika 2,3 miljarder dollar för tabben. Och hör här, då var muggen inte ens ifrån Starbucks.

Ett misstag blev en världssnackis, som blev en miljardvinst

Den “lilla” missen utspelade sig i det fjärde avsnittet i den sista säsongen av Game of Thrones. Under firandet i en av scenerna kan vi skymta en kaffemugg som var lite för modern.

Oavsett så uppmärksammades det snabb av många, av dom miljontals, tittare som såg det och HBO var snabba med att bekräfta missen och redigerade avsnittet. Kort efter laddades den nya versionen upp och ersatte den ursprungliga, så drar du igång ett seriemaraton idag så slipper du kaffemuggen. Samtidigt dementerade man ryktena om att det skulle röra sig om produktplacering, utan att det hela faktiskt var ett misstag.

Men tanken är ändå kittlande – att detta inte var ett misstag. För jag menar, var det inte lite väl tydligt för alla att missa?

Starbucks nämndes 10 000 gånger i TV och radio – inom loppet av en vecka

Efter bara en vecka hade kaffekedjans namn nämnts ihop med Game of Thrones uppemot 10 000 gånger i radio och tv. Och då var som sagt inte ens muggen ifrån Starbucks. Men det är ju lätt att rida på vågen, inte sant? Enligt pr-experter kan missen värderas till cirka 2,3 miljarder dollar. Även om det är svårt att beräkna det faktiska värdet här när det får sådan extrem spridning.

Men det är bara toppen på isberget. Det som inte räknats med är värdet från muntliga diskussioner eller sociala medier.

Stacy Jones, vd för pr-byrån Hollywood Branded, till CNBC.

Missen uppdagades snabbt på reddit och inom några timmar hade bilder och videos spridits som en löpeld på sociala medier. Enligt övervakningsplattformen Talkwaker beräknades kombon av Game of Thrones ihop med Starbucks ha nämnts över 193,000 gånger – under 48 timmar.

Vad är produktplacering?

Även om det tyder på att det i detta fallet inte räknas som produktplacering så är det ett allmänt känt fenomen idag. Och företagen betalar sjuka summor för att få synas i serier/filmer och ihop med skådespelare.

Produktplacering brukar förklaras som marknadsföring av en produkt eller ett varumärke som förekommer på en plats eller i ett sammanhang som inte definieras som reklam. Det har varit ett populärt sett för filmproducenter att finansiera produktioner. Även om debatten kring ämnet tidigare varit stor så har det blivit mer eller mindre accepterat idag.

Det senaste decenniet har debatten istället handlat om produktplacering på bloggar. Där konsumenter har haft svårt att urskilja vad som faktiskt är rekommendationer från bloggaren och influensers eller betalda åsikter. Men där har det bara det senaste året tagits krafttag för att ändra utvecklingen.

Vilken är den mest fascinerande produktplaceringen du har sett?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *